Jak zadbać o ścięgna…

Ot pytanie, które jak bumerang powraca w każdym sezonie jesiennym i wiosennym, kiedy to błoto i śliskie podłoże stają się naszym wrogiem numer jeden. Urazy ścięgien to chyba najgorszy scenariusz jaki mamy w głowie, gdy pojawia się kulawizna u naszego konia. Samo słowo ścięgna to termin dość enigmatyczny i dla wielu z nas i zupełnie niepojęte jest dlaczego one tak trudno się goją i dlaczego tak łatwo się uszkadzają ?… o ile łatwiej by było, gdyby tych ścięgien nie było…

Otóż ścięgna to struktury kluczowe dla amortyzacji i przenoszenia napędu w ruchu! muszą być obecne i zdrowe, żeby ruch był efektowny i efektywny.. są to łączniki pomiędzy mięśniami i kośćmi, mocne, wytrzymałe i elastyczne są niezastąpione by ciało mogło poruszać się z gracją i podołać obciążeniom.Struktury te są, wbrew pozorom, bardzo delikatne. Ich ukrwienie jest skąpe, żeby nie powiedzieć, prawie żadne. Odżywianie ścięgien jest więc procesem bardziej skomplikowanym dlatego też ich gojenie nastręcza wielu kłopotów.

Co więc zrobić, lub co robić by były zdrowe i silne ? Odpowiedź być może Was zaskoczy, ale….zadbać o mięśnie ! Do prawidłowego funkcjonowania ścięgien potrzeba zrównoważonej współpracy pomiędzy nimi a układem mięśniowym, ponieważ ścięgna ulegają przeciążeniu wtedy, gdy mięśnie nie mają siły by utrzymać ciężar i ulegają osłabieniu. Brzusiec mięśnia musi być odpowiednio silny by współdziałać ze swoim ścięgnem i jednocześnie móc zrekompensować nadmierne rozciągnięcie go. Wszystko to sprowadza się do optymalnie dobranego treningu w zależności od dyscypliny jaką uprawiamy tak my, jak i nasze konie.  W badaniach nad treningiem koni wyczynowych zostało zaobserwowane, że dostosowanie obciążeń przy wsparciu dietetycznym musi jeszcze zostać uzupełnione wiedzą na temat predyspozycji osobniczych zwierząt. Na tej zasadzie konie wyścigowe mają inne plany treningowe i inną dietę niż konie do wyścigu na ćwierć mili czy te do skoków lub rajdów. dreamstime_s_62561534

Dostosowanie odpowiedniego treningu siłowego dla koni sprawia, że kontuzje ścięgien są u nich zdecydowanie rzadsze oraz, że ich wydajność sportowa jest większa niż tych, które trenowane są bez planu siłowego. Trening siłowy, czyli nastawiony na zwiększenie masy oraz siły mięśni jest podstawą lekkoatletyki, a w sporcie konnym to właśnie ta dyscyplina jest nam najbliższa porównawczo.  Oczywiście inaczej trenują biegacze, inaczej skoczkowie ale wszystkich łączy przynajmniej jeden trening siłowy w tygodniu.

Aby ocenić przeciążenia treningowe koni oraz móc ustalić odpowiednią dietę warto podjąć współpracę z lekarzem weterynarii, który będzie potrafił wesprzeć nas merytorycznie w oparciu o badania jakie wykonamy. Jeśli nasz koń ma trenować sportowo, warto w pierwszej kolejności wykonać podstawowe badanie mające na celu określenie tempa regeneracji mięśni – to czy jest w normie, czy trwa zbyt długo. W tym celu wykonuje się 3 pobrania krwi do oceny czynności enzymów CK ( kinaza kreatynowa ) LDH ( dehydrogenaza mleczanowa ) oraz morfologie. W pierwszym badaniu warto wykonać pełny profil enzymatyczny wraz z oceną poziomu Ca, P, Se oraz Mg.

Krew należy pobrać przed treningiem, tuż po treningu oraz 4 godziny po treningu. Wyniki będą wskazówką dla nas z jakim typem konia mamy do czynienia ( sprinter, długodystansowiec ) oraz czy nasz koń nie cierpi na ERS ( exartional rhabdomyolisis syndrome ) czyli rodzaj mięśniochwatu o niewielkim stopniu manifestacji klinicznej.

Po wykluczeniu chorób na podłożu genetycznym oraz ocenie niedoborów mikro/makro elementów można przystąpić do układania planu treningowego i dietetycznego, którego zadaniem będzie podniesienie wydolności oraz zachowanie zdrowotności nawet na poziomie rekreacyjnym.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s