Trening siłowy w pracy z koniem wierzchowym.

Trening siłowy, ogólnorozwojowy jest szalenie istotny z punktu widzenia jeźdźca pod kątem użytkowości konia. Szczególnie dla koni młodych, koni z wadami budowy oraz tych wdrażanych do pracy pod siodłem np. po przebytych kontuzjach ma znaczenie zasadnicze. 

Do treningu siłowego – ogólnorozwojowego zalicza się:

  • jazdę po cavaletti
  • jazdę w terenie płaskim
  • jazdę w terenie o zróżnicowanym ukształtowaniu – po górkach i głębszym piasku.

Aby uruchomić mięśnie głębokie grzbietu, zadu oraz obwodowych części kończyn konia trzeba nakłonić go wykonywaniu ruchu w pełnym zakresie zgięcia jego stawów oraz  do zwiększenia jego ekspresji. Konie, które nie umieją jeszcze pracować w zebraniu oraz te wdrażane do treningu najlepiej angażują swoje ciało w ruchu przez drążki ( cavaletti) oraz w terenie, gdzie podłoże nie jest sztucznie przygotowane. 

Jazdy siłowe na najniższym poziomie ustawienia cavaletti można wykonywać codziennie lub naprzemiennie z lonżowaniem co drugi dzień – są to ćwiczenia ogólnorozwojowe, które mają na celu przede wszystkim jazdę do przodu do dołu. Każdy trening musi być poprzedzony odpowiednio długą rozgrzewką oraz zakończony uspokojeniem w stępie. Po treningu warto wykonać stretching.

Rozgrzewka – obejmuje ok 20 min stępa – można wyjechać na spacer do lasu. Potem 10 minut pracy w kłusie lub w kłusie i galopie po płaskim.

Drążki w stępie – ćwiczenie rozwija koordynację ruchową, angażuje zad i plecy w odcinku lędźwiowo – krzyżowym. Wykonuje się ja na liniach prostych lub na kołach w ilości 10-15 powtórzeń na każdą stronę w 2-3 seriach.

Drążki w kłusie – ćwiczenie rozwija siłę pchająca zadu, angażuje mięśnie klatki piersiowej, szyi oraz zadu. A także wymaga pracy grzbietu w rytmicznych spięciach i rozluźnieniach po przekątnej. Kłus jest ruchem, w którym pary kończyn ( przednia i tylna) unoszone i opuszczane są diagonalnie – na skos. Dzięki temu naprzemiennie pracują mięśnie skośne brzucha oraz mięśnie grzbietu. Ćwiczenie to także warto powtarzać w 2-3 seriach po 10-15 razy na każdą ze stron.

Lonża w terenie – większość koni podczas pracy na ujeżdżalni lub lonżowniku unika aktywnego unoszenia kończyn i słabo angażuje się w ruch na przód. Dla nich doskonałym sposobem zachęty jest lonżowanie na łące, które automatycznie podnosi energię pracy i zaangażowanie konia. 

W podstawowym treningu siły nie ma potrzeby galopowania. Samo galopowanie przynosi korzyści jedynie wtedy, gdy koń potrafi galopować poprawnie biomechanicznie. W innym przypadku galop powoduje usztywnienie i spięcie mięśni grzbietu, irytację i utratę rytmu. Cenne są natomiast częste przejścia kłus – galop po 2-3 foule galopu i 5-6 kroków kłusa. To ćwiczenie pozostawiam jednak dla treningu siłowego zaawansowanego.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s